Afscheid Gertie de Veen en Lou Oostwegel
We nemen afscheid van twee geliefde bestuursleden Gertie de Veen en Lou Oostwegel, die beiden zo’n 7 jaar onderdeel zijn geweest van Buurtbemiddeling Maastricht. Gertie en Lou blikken samen met Claire terug op een periode met mooie momenten en uitdagingen bij BBM, en hoe ze binnen het bestuur altijd goed konden ‘vreigele’ (lees: gezellig ruziën op z’n Maastrichts) zoals ze dit beide gniffelend benoemen.
Gertie en Lou zijn beide zo’n 3 jaar na de oprichting van Buurtbemiddeling Maastricht bij bestuur gekomen, in 2016. Lou kende Jan via de atletiekclub waar ze beide lid van waren. Na het sporten werd er altijd een bakje koffie gedronken, en zo kwam Jan erachter dat Lou een zelfstandig gevestigd accountant was. Op dat moment was Jan ook op zoek naar nieuwe bestuursleden. Na een kennismakingsgesprek met de voorzitter, is Lou penningmeester van het bestuur geworden.
Gertie is erbij gekomen via haar netwerk. Zij had door haar bestuurlijke achtergrond en werkervaring veel contacten bij bedrijven en gemeenten die ook betrokken waren bij Buurtbemiddeling. Zodoende werd zij bestuurslid én later ook bemiddelaar. Door het bemiddelen kreeg Gertie de smaak te pakken; zij deed de opleiding tot mediator en specialiseerde zich in arbeidsmediation. Als zodanig is Gertie ook buiten BBM aan het werk.
Beiden noemen het een heel plezierig bestuur. Maar er werd wel altijd goed ‘gevreigelt’ (zoals hiervoor al benoemd: gezellig ruziën in het Maastrichts). Ze discussieerden altijd veel, over van alles en nog wat, over professionalisering, organisatorische zaken. ‘Er werden ook wel eens grapjes gemaakt dat er een bemiddelaar nodig was vanwege de discussies in het bestuur’, grapt Lou. Maar het was vooral heel erg pionieren op veel fronten. En 3 jaar geleden hebben zij zich intensief beziggehouden met het ontwikkelen van een nieuwe missie en visie voor BBM.
Op de vraag wat ze voor uitdagingen zoal tegenkwamen in het bestuur, zegt Gertie: ‘ik vind het mooi dat we op basis van het complexer worden van de casuïstiek en een complexere wereld, een nieuwe missie en visie hebben verfijnd en geactualiseerd. En dat we daarmee dus niet alleen op het klassieke bemiddelen focussen, maar dat we ook aan de voorkant informeren, adviseren en bemiddelen als het nodig is. En dat we door die complexe casuïstiek ook groepsbemiddeling, pendelen en coaching doen. En daarin willen we de deskundigheid van de bemiddelaars blijven bevorderen. De problematiek is veel heftiger geworden. En de nieuwe bestuursleden hebben deze doelen omarmd en gaan een en ander nu verder uitwerken.’
Maar ook de coronaperiode was een uitdaging, vertelt Gertie. ‘Toen nauwelijks nog face to face kon worden bemiddeld, zijn we dat voor een gedeelte online gaan doen. Er waren weinig casussen en toch veel ernstige problematiek. Mensen werkten thuis en kinderen gingen niet naar school. Er was sprake van veel (geluids)overlast.’
‘In de loop van de jaren is de acceptatie naar elkaar toe is veel minder geworden’, voegt Lou toe. ‘Meer complexe casussen en mensen met een kort lontje. Maatschappij breed is dat, het slechter accepteren van elkaar. Maar ook de wens van perfectie. De tolerantie is teruggelopen, mensen klagen elkaar snel aan. Daarmee is een verdere professionalisering echt nodig.’
Wat ze het meest gaan missen van BBM, met name het professionaliseren van de organisatie, maar natuurlijk ook de gezelligheid!